Ahad, 27 November 2011

...::BukAN naK MeneGUR, Tpi Itu kURanG Sopan!...:

Kadang-kadang
Aku rasa mual nak senyum,
Atau berbual dengan orang-orang yg tidk
Dikenali secra umumnya,
Atau rapatnya.
Bukan mahu berlagak,
Bukan mahu menyombong
Ataupun mahu berbangga taraf!
Cuma,
Aku merasa rendah diri.
Siapakah aku utk terlebih...
Berlebih-lebihan dalam berkomunikasi.
Walhal bahasa melayuku pun belum baku,
Lebih baik aku mendiamkan diri.
Dan,
Utk tersenyum mesra,
Aku rasa tidak berbaloi.
Mahal kot senyumanku!
Mungkin dipandang murah oleh segelintir manusia
Tidak mengenal erti HORMAT mahupun MENGHORMATI.
Tidak kiralah, perseorangan itu lebih tua, lebih muda, ataupun sebaya...
Konsep HORMAT dan MENGHORMAT..
Itu, perlu diamalkan.
Agar timbulnya rasa saling menghargai antara satu sama lain.!
Jangan pula bila kita tersenyum, ada yang membuat muka selepas kita beredar.
Sopankah tindakan anda itu?
Jelas-jelas menunjukkan ketidakmatangan diri anda!
Padahal anda lebih tua dripada aku.
Jujurnya, rasa hormat pada kalian berdua  terus terhakis!
Rasanya, tiada manfaat jika kita bertemu kembali
Aku mematrikan senyumanku utk kamu!
Kalau kalian tdk ikhlas utk tersenym, usah melirikkannya.
Masamkan muka anda seperti aku,
Setiap masa, mukaku dijeruk.
Kan, senang cerita.

Senyum Macam Nih, Pun OK baii~~~


*kata amatur : aku tk sewenangnya tersenyum,tetapi jika org  membri, ak akan membalaskannya. Kan, baru adil...* 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan