MEMOIR SEORANG GURU
a) PENGENALAN
Teks
yang menjadi bahan kajian saya adalah novel hasil nukilan penulis terkenal
iaitu, Azizi Hj Abdullah. Novel ini berkisarkan latar kehidupan seorang guru
pencen yang mengingati kembali zaman dia mengajar dan menginsafi segala
kekhilafannya dalam mendidik anak muridnya. Kekesalan yang menebal dalam
dirinya membuatkan dia menentang keras hajat anak perempuan tunggalnya yang
ingin mengikut jejaknya menjadi seorang pendidik. Dia takut anaknya akan
menjadi seperti dirinya, seorang guru yang tidak sabar dan ikhlas dalam
mendidik anak muridnya. Teks ini setebal 299 muka surat, walaupun agak nipis
tetapi isinya amat padat dan cerita amat berkesan. Teori yang cuba dikupas
dalam novel ini adalah teori psikoanalisis. Ia lebih kepada mengkaji watak
utama dalam cerita ini, iaitu Ustaz Sunan dan beberapa lagi watak sampingan
seperti Kamariah, Mat, Milhad , Sakinah, Midun dan beberapa watak yang lain.
Pengisian cerita ini banyak bermain dengan emosi wataknya yang kadang-kadang
bertukar moodnya mengikut jalan cerita yang selalu berubah latar tempatnya.
Oleh sebab itulah amat penting untuk kita mempelajari ilmu psikologi watak agar
kita dapat Memperkenalkan asas-asas ilmu psikologi dan hubungannya dengan
penulisan kreatif. Meneliti watak-watak contoh daripada karya kreatif (naratif
dan dramatic) yang baik sebagai kajian kes. Membina teks penulisan karya
fiksyen, naskhah drama dan filem menggunakan watak-watak psikik seperti
mutisme, konfubulasi, skinzofrenia paranoid, skinzofrenia catatonic dan
lain-lain. Mengkaji masalah-masalah kejiwaan watak, sama ada dalam karya atau
kehidupan sebenar. Memberikan kefahaman dalam hubungan dengan pembinaan dan
pengembangan watak di dalam karya. Meneliti hubungan antara budaya dan
psikopatologi masyarakat Melayu khususnya dan Malaysia umumnya.
Terdapat
empat teori Psikologi yang paling dominan iaitu:
a)
Psikoanalisis
b)
Behaviorisme
c)
Psikologi Kognitif
d)
Psikologi Humanitik/fenomenologi
e)
Psikologi Gestalt
f)
Psikologi Neorobiologi
2)Sinopsis teks :-)
~
Novel ini mengisahkan tentang seorang guru/ ustaz yang membantah keputusan anaknya
iaitu Kamariah untuk menjadi sebagai seorang pendidik sepertinya. Hal ini
kerana dia berasakan profesion sebagai guru tidak mendatangkan keberkatan dan
jauh sekali untuk mencapai tahap kemurabbian. Semua ini adalah disebabkan
pengalaman yang pernah beliau lalui dan tidak inginkan anaknya melalui apa yang
dia lalui sepanjang mencurahkan bakti mendidik anak bangsa. Dalam novel ini,
penulisnya bijak menyusun ayat dan kata-kata yang ada ayat tersirat dan
tersuratnya. Penulis menggunakan teknik
imbasan yang begitu berkesan dalam menceritakan pengalaman ustaz mendidik
setiap watak anak muridnya yang berbeza. Bermula dengan kisah Mat yang tercucuk
selumbar kayu sehingga ditembak mati oleh ayahnya sendiri akibat tidak mahu Mat
tersiksa menanggung kesakitan. Permulaan kisah ini ustaz diibaratkan sebagai masyarakat yang tidak celik dan
mundur sehingga beliau tidak ingin bertanggungjawab dalam masyarakat sebegini. Kemudian
pembaca dibawa menghayati kebencian ustaz kepada anak-anak muridnya yang
mempunyai pelbagai ragam dan kisah yang mengundang simpati seperti kisah
Sakinah yang bermata juling, kisah Mihad yang suka menangkap katak untuk
dijadikan umpan haruan, kisah Alias yang tercedera telinganya akibat ditampar
oleh ustaz serta kisah Mohd.Dhuha yang rajin mengerjakan solat sunat Dhuha dan
meninggal akibat dilanggar kereta. Penceritaan
novel ini berakhir apabila ustaz yang sedang dalam perjalanan ke Johor untuk
menemui Kamariah yang lari dengan menumpang di rumah pak cik selepas tiadanya
kata putus daripadanya. Klimaksnya apabila ustaz menghadapi kemalangan dalam
perjalanan tersebut. Semasa dirawat di sebuah hospital, ustaz itu telah
berjumpa dengan bekas-bekas pelajarnya seperti Sakinah, Alias dan Midun. Mereka
bertigalah yang telah merawat Ustaz itu, selepas itu Ustaz Sunan seakan menyesali setiap tingkah lakunya
terhadap setiap anaknya muridnya dan berasa malu atas setiap kelakuaannya.
3)Teori :- )
Sejarah Psikologi
Psikologi
merupakan disiplin ilmu wujud sekitar
hujung tahun 1800-an tetapi ada yang menyatakan ilmu tersebut telah muncul sejak era Plato dan
Aristoteles. St. Augustine (354-430) telah
dianggap sebagai tokoh dalam psikologi moden kerana perhatian dan kajiannya
yang mendalam tentang fenomena kejiwaan. Rene Descartes (1519-1650) pula mengetengahkan
teori bahawa manusia adalah mesin yang dapat dipelajari sebagaimana mesin
lainnya dalam konteks kerja refleks. Banyak lagi ahli falsafah lain pada abad
ke-17 dan ke-18 yang memberi sumbangan dalam bidang psikologi seperti Thomas
Hobbes, John Locke, Immanuel Kant dan David Hume. Bagaimanapun pada era ini
psikologi hanya bersifat wacana belum menjadi ilmu pengetahuan. Untuk pengetahuan kita semua kajian terhadap
kejiwaan dan kemanusiaan bermula pada zaman keemasan Greek sekitar sebelum masihi.
Beberapa ahli falsafah Yunani telah mengkaji tentang kewujudan dan keberadaan
entiti manusia. Antaranya, Plato – menegaskan manusia adalah binatang yang rasional dan
melalui pentaakulan sahaja mereka boleh berfikir tentang logik. Oleh itu
manusia berupaya mengetahui kewujudannya, menyedari tentang kebenaran dirinya
serta memahami alam sekitarnya. Sementara Aristotle berpendapat Manusia hanyalah satu organisma biologi iaitu
bahan mentah sahaja. Keseluruhan organisma yang bernama manusia merupakan
gabungan sistem-sistem yang berinteraksi sesama sendiri. Ini bermakna akal,
fikiran dan perasaan adalah yang organisma yang menjadi manusia. Sedangkan, Rene Descartes menerapkan Konsep dualisme iaitu jiwa dan jasad yang
terpisah tetapi berinteraksi sesama sendiri. Jasad manusia ialah satu sistem
fizikal dan pergerakannya adalah pergerakan autonomik. Sigmund Freud pula mengemukakan teori psikoanalisis yang masih
kekal hingga ke hari ini. Teori tentang jiwa manusia yang relevan- satu kaedah
rawatan sakit jiwa- melihat manusia sebagai satu organisma yang dipengaruhi
oleh kuasa dalaman. Ivan Pavlov pengasas Teori Behaviurisme atau buah fikiran dan pengetahuan diperoleh secara
empirikal melalui organ-organ deria manusia-konsep tabula rasa. Dengan kata
lain, manusia berdasarkan teori ini dilahirkan tanpa mempunyai apa-apa dalam
jiwa mereka.
Apa
yang saya dapati , teori yang dipakai dalam novel nukilan Azizi Hj Abdullah
adalah teori psikoanalisis.
TEORI
PSIKOANALISIS:-
Teori psikoanalisis telah diasaskan oleh
Sigmund Freud pada sekitar tahun 1956 hingga 1939 yang menganalisis tentang
psikologi dalam (depth piscology). Melalui kajiannya beliau mendapati alam
bawah sedar manusia sangat penting.
Beliau menyamakan struktur akal manusia sama seperti bongkah ais
(iceberg) dengan alam bawah sedar mempunyai peratus yang sangat dominan. Oleh
itu, beliau membahagikan fikiran manusia kepada tiga struktur antaranya, sedar
(conscious) bermaksud menyedari dan mengetahui hal yang terjadi kepadanya dan
juga persekitarannya. Struktur kedua, bawah sedar (preconcious), idea atau
ingatan mudah disedari apabila diperlukan. Struktur ketiga pula, tidak sedar
(unconsious) iaitupengalaman, daya ingatan dan hasrat yang tidak disedari oleh
manusia. Oleh disebabkan fikiran tidak sedar menguasai sebahagian besar ruang
akal manusia, maka unsur ini memainkan peranan besar mencorakkan tingkah laku
manusia. Alam tidak sedar dianggap sebagai titik yang menentukan personaliti
manusia. Pada 1920-an berdasarkan teori
iceberg tersebut, Freud mengemukakan struktur tentang anatomi akal manusia yang
dikenali sebagai ID, EGO dan SUPEREGO.
a) ID
~ Dianggap sebagai satu elemen
struktur yang semulajadi yang diwarisi dalam diri manusia. Id merupakan satu
gejala paras sedar yang tidak teratur, tidak rasional dan penuh dengan
orientasi berkehendakkan kepuasan. Id dikatakan bertujuan mendapatkan kepuasan
secara mendadak.
b) EGO
~ ia berkembang secara
berperingkat-peringkat sebagai elemen utama pada tahap sedar. Ego memerlukan
tingkat kemajuan dan boleh menyesuaikan fungsinya mengikut keadaan.
Perkembangannya melalui hubungan sosial dan kesannya dengan orang lain serta
keadaan alam sekelilinginya. Ego akan membentuk satu fungsi penting dalam
mempengaruhi tingkah laku dan personaliti individu.
c) SUPER
EGO
~ merupakan sturktur
yang ketiga dalam pemikiran tingkah laku psikoanalisis. Super ego seperti
perasaan yang lahir dari dalam hati individu. Perlakuan moral akan membentuk
personaliti dalam diri dalam meningkatkan keupayaan berfikir. Super ego
bertindak mengawal ego dan id melalui suasana, perisitiwa, persepsi, pemikiran,
emosi, perasaan , sikap , tingkah laku. Disebaliknya sentiasa wujud imej
pengawalan.
4) APLIKASI TEORI DALAM KAJIAN TEKS
Novel
Memoir Seorang Guru bagi saya ia adalah sebuah karya yang sarat dengan teori
psikoanalisis kerana jika dihayati satiap perwatakan watak kebanyakkan
mengalami gangguan emosi yang sangat mendalam. Berdasarkan teori ini, struktur
akal manusia disamakan seperti bongkah
ais (iceberg) dengan alam bawah sedar
mempunyai peratus yang sangat dominan.
Dapat
kita lihat melalui watak Cikgu Sunan, dia sangat membenci dengan kerjayanya
sehingga menentang keras keputusan anaknya, Kamariah, untuk menjadi pendidik
seperti dia suatu masa dahulu. Kita dapat melihat pada petikan novel di muka surat
24:-
“ bapa
tidak mahu Kamariah jadi macam bapa!”
Tapi, Kamariah cepat menjawab bahawa dia bukanlah
aku dan aku bukanlah dia walaupun dia anakku dan aku bapanya.
Berdasarkan
petikan atas, dapat kita lihat bagaimana pengarang menerapkan elemen teori
psikoanalisis (teori ice berg) iaitu sedar(consiuos) dimana ia Menyedari dan
mengetahui hal yang terjadi kepadanya dan juga persekitarannya. Begitulah
dengan watak Cikgu Sunan bertegas menentang keputusan anaknya dan menceritakan
tentang pengalamannya supaya anaknya berubah fikiran untuk menjadi cikgu.
Strukrur
yang lain pula ialah bawah sedar( preconsiuos). Watak Cikgu Sunan dapat kita
lihat apabila dia berperasaan dia sedang menceritakan pengalamannya kepada
anaknya padahal dia bermonolog sendirian. Buktinya pada akhir novel ini, pada
muka surat 201.
Aku
Cuma ketawa . banggalah jika anak sendiri berkata begitu. Tiba-tiba aku
tersedar pula, apakah aku ini sebenarnya sudah tidak kuat lagi berfikir? Apa
yang aku ceritakan pada Kamariah, hanyalah putaran semula kisah aku puluhan
tahun yang lalu. Bukan itu saja, kisah ini tidak pernah pun sampai ke telinga
Kamariah menarik balik hasratnya memohon jawatan guru.
Seterusnya
struktur tidak sedar (unconsious), pengarang telah menerapkan struktur ini
ketiga watak Cikgu Sunan telah mengalami kemalangan dan dihantarkan ke
hospital. Dia telah dirawat oleh bekas-bekas
pelajarnya namun dia bersangka buruk bahawa mereka semua itu mahu
membalas dendam atas perilakunya terdahulu. Dia sering terbayangkan dia akan
disakiti oleh beksa pelajarnya. Kita dapat lihat pada contoh petikan novel di
muka surat 221:-
“
dahsyat,” kata doktor sambil menutup semula mulutnya dan menyarung sarung
tangan dengan cepat.
“
doktor, adakah dia kurang darah? Ambillah darah saya. Ambillah walaupun saya
tinggal setitik”, kata lelaki sengau lagi dengan rayuan yang sanagt simpati.
“
bukan itu. Tapi virus hasad sangat kuat menyerangnya”.
Aku mahu melenting
bangun tetapi aku terasa aku tidak ada apa-apa daya. Kepalaku seperti ditekan.
Kakiku seperti diikat dan ada matahri putih di atas mukaku memancar cahayanya
menyilau tajam.
Selain
itu, kita dapat lihat pada petikan yang lain pula pada muka surat 247:-
Aku
yang tadinya menyedari dalam katupan pelupuk mataku berada di sebuah padang
rumput menghijau, rupa-rupanya di bilik khas yang karpetnya hijau. Tidak ada
pesakit lain. Tidak ada pula jongos yang menunggu dan tidak ada doktor yang
merawat.
Cikgu
Sunan juga bersikap tidak adil apabila dia tidak menyukai kerjayanya
sehinggakan anak muridnya menjadi mangsa keadaan, dapat kita lihat a pada
petikan di muka surat 25:-
Maka,
kerana itu bapa terlupa apa itu pendidik atau murabbi. Bapa menemui bosan
setiap hari dan membenci mereka yang tak sepatutnya bapa benci. Ada baiknya
kalau bapa beritahu untuk teladan engkau, Kamariah, semoga engkau menolak
profesion yang engkau kejar ini.
Pengarang
juga menyelitkan unsur id, merujuk kepada watak Cikgu Sunan yang selalu bertindak atas prinsip keseronokan yang tidak
mengenal sebarang nilai. Baginya itu
mempunyai naluri keseronokan, kenikmatan dan kepuasan yang sukar
dibendung. Id juga merupakan wadah desakan yang berpunca daripada kuasa libido yang
merupakan punca segala tindakan, kehendak dan hasrat manusia. Dapat kita lihat
pada sikap Cikgu Sunan yang dia cepat panas baran dan menampar pelajarnya. Pada
petikan novel di muka surat 49:-
“ kamu nak
main-mainkan saya, ya? “ bapa menahan marah apabila melihat dia tersenyum. Hati
bapa terasa sangat pedih.
“Tak cikgu.
Saya...”
“ sudah!” bapa
menjerkah kuat. Serentak, satu tamparan hinggap di telinga kanan Alias. Bapa
sedar ayunan bapa adalah ayunan kebencian dan bapa terasa puas.
Contoh
yang lain pula pada petikan di muka surat 90 ketika Cikgu Sunan bengang dengan
muridnya bernama Midun.
“
kamu sudah saya sakit, ya?”
Midun
merenung bapa dengan renungan aneh. Mulut rabitnya cuba hendak ditutpnya.
“
kamu seronok saya sakit, ya?”
Midun
melihat tapak tangan bapa yang bengkak. Bengkaknya berdenyut entah kali ke
berapa dan kali ini bapa cukup terasa sakitnya. Dengan penuh kebenciaan, bapa
menampar Midun agar kuat sehingga dia hampir-hampir terduduk. Bapa lihat
pipinya berbalur lima jari. Kemerah-merahan.
Berdasarkan
petikan ini, kita dapat lihat perwatakan Cikgu Sunan yang cepat marah dan cuba
melepaskan kemarahannya dengan melakukan sesuatu perbuatan yang mampu memuaskan
hati amarahnya.
Unsur
ego juga ada diselitkan oleh pengarang. Apa yang dapat saya maksudkan mengenai
ego ialah mengenai psiki yang berdasarkan prinsip realiti yang bertujuan
mengharmoni dan menapis kehendak-kehendak id yang berdasarkan prinsip rasional
dan bersandarkan pada prinsip realiti. Merujuk kepada perwatakan Cikgu Sunan
kita dapat lihat sikap Cikgu Sunan berubah tatkala mengetahui berita mengenai
Midun yang ingin berpindah ke sekolah lain. Dengan berpandukan petikan novel di
muka surat 115:-
“
Ya, Midun dah banyak berubah”. Tiba-tiba melompat kata-kata bapa yang tidak
bapa rancang. Bapa tidak tahu mengapa bapa berkata begitu. Bapa mengilas
tangan ke belakang kerusi. Tangan bapa
terasa disentuh. Terasa diraba-raba. Bapa terasa Midun sengaja menghimpitkan
duduknya dekat bapa. Alangkah seramnya apabila bapa terasa tangan digenggan
kejap.
Unsur yang seterusnya ialah unsur superego,
Struktur
akal fikiran manusia yang bertanggungjawab mengawasi ketahanan ego daripada
mengikuti keseluruhan kehendak id sekaligus mendorong ego menerima nilai dan
matlamat akhlak. Jelas-jelas dapat kita lihat pada watak Cikgu Sunan dimana
beliau berubah sikapnya apabila melihat keprihatinan Midun melawatnya di
hospital. Dia pada mulanya menyimpan dendam pada Midun dan perasaan itu
membuak-buak dalam hati apabila dia berpendapat Midunlah penyebab dia terkena
paku payung dan dimasukkanke hospital.
Namun dia berubah sikapnya sekelip mata malah mampu menerima Midun. Kita dapat
lihat suasana ini di petikan muka surat 93.
Midun
menyeluk saku seluarnya. Dia seperti hendak mengeluarkan ketulan-ketulan yang
ada dalam sakunya, tetapi tidak jadi. Kemudian, tangannya lambat-lambat meraba
bibir katil, meraba ke paha bapa dan kemudian memegang tangan bapa. Sungguh
suam tangannya, tetapi merenung bekas tikaman paku payung yang mengakibatkan
tangan bapa bengkak-bengkak kemerahan.
Selain
itu pada petikan di muka surat 93:-
Ya
ALLAH! Sebelah dunia bapa terasa malu. Bapa mengusap rambut Midun. Bapa
dongakkan mukanya supaya matanya bertentangan dengan mata bapa. Ya ALLAH...air
mata Midun telah membasahi paha bapa. Dan sekali gus bapa merangkul erat-erat.
Degup dadanya tersangat kencang seperti memberitahu bahawa dia sangat
menyayangi bapa dan bapa sudah tersilap besar.
5) KESIMPULAN
Apa
yang saya dapat melalui kajian teks yang dilakukan ialah saya mengenali apa
yang dimaksudkan dengan id, ego, superego. Ketiga-tiga ini merupakan satu
unsur yang penting dalam teori
psikoanalisis berdasarkan teori ice berg yang diasaskan oleh Sigmud. Dalam
novel karya Azizi Hj Abdullah banyak diterapkan unsur berpandukan pada watak utama novel ini iaitu
Cikgu Sunan. Malah pengarang juga ada membahagikan pemikiran watak kepada tiga
bahagian iaitu sedar, bawah sedar dan
tidak sedar. Pengarang bijak menyelit teori psikoanalisis ini bagi memantapkan
lagi jalan ceritanya. Kita dapat lihat
bagaimana sikap Cikgu Sunan yang menentang keputusan anaknya untuk menjadi
cikgu, sikap dan perilaku Cikgu Sunan dalam mendidik anak-anak muridnya yang
kasar dan boleh dikatakan melampaui batas. Cikgu Sunan juga dapat digambarkan
sebagai seorang cikgu yang tidak bertanggungjawab dan tidak serius dalam
memberikan ilmu. Cara dia mengajar pun sambil leka dan dia banyak masa yang
terluang. Saya boleh katakan novel ini sarat dengan konflik emosi yang perlu
dikupas lagi kalau kita betul-betul meneliti karya ini. Setiap watak yang diwujudkan mempunyai masalah
konflik masing-masing dan saling berbeza permasalahannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan